Kaart -> Hoorn

Ansichtkaart informatie

49. Nieuweweg

Als u hier klikt vindt u meer informatie.
Uitgever:1 Siewers b 2 Nuss Amsterdam b
Buurt:Hoorn
Jaartal foto 1:1890
Jaartal foto 2:1904
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Uit: 'Ach Lieve Tijd' (1986).
Ten behoeve van hoofdzakelijk personenvervoer werd in 1660 gedacht aan het aanleggen van een trekvaart van Hoorn naar Enkhuizen. De plannen liepen stuk doordat de eigenaren van de landerijen, waarover het jaagpad moest worden aangelegd, weigerden daarvoor toestemming te geven. In 1668 werd daarom besloten een verharde wagenweg aan te leggen van Hoorn, over Westwoud en Grootebroek, naar Enkhuizen. Deze vier plaatsen zouden de aanlegkosten betalen voor zover de weg over hun grondgebied liep. Hoorn en Enkhuizen zouden de weg 'ten eeuwigen dage' onderhouden.
De weg was ruim 18 kilometer lang en bijna vier meter breed. Voerlieden uit Hoorn en Enkhuizen onderhielden een dienst met hun rijtuigen voor gezamenlijke rekening. Zes keer per dag reden zijn met hun rijtuigen tussen de twee steden op en neer.
De reis van Hoorn naar Enkhuizen duurde ongeveer twee uur en kostte 13 stuivers. Daarvan moesten de voerlieden drie stuivers afdragen voor het onderhoud van de weg. Bij het passeren van de stadspoorten moesten zij bovendien passagegeld betalen.
 
Reacties:
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers leesbaar zijn.
Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 3: v
Particuliere foto omstreeks 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3A: m
Particuliere foto omstreeks 1920.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3B: v
Particuliere foto vijftiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 4: m
Uitgever Beerding omstreeks 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 5: b
Uitgever Schaefer Amsterdam 1920.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 6: j
Uitgever Vivat Amsterdam 1900.
Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (1980).
Het koepeltje rechts behoort bij het oude 18e-eeuwse huis Vredehof, dat nog altijd aan het eind van de Koepoortsweg staat. Het werd toen bewoond door de familie Oortman Gerlings en grensde aan de achterkant aan een uitgestrekte boomgaard die men ook op de ansicht naast het koepeltje nog kan zien.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 7: b
Uitgever Nuss Amsterdam 1904.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 8: m
Uitgever Siewers 1890.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:13 Feb 2018
Bericht:Foto 9: k
Uitgever onbekend omstreeks 1900.
Uit: 'Hoornse Herinneringen' (1972).
Het kruispunt Koepoortsweg-Provincialeweg in de jaren om de eeuwwisseling.
De foto geeft de Provincialeweg, toen nog Nieuwe Weg geheten, gezien in de richting Blokker. Een idyllische laan waar juist de paardentram Hoorn-Enkhuizen v.v. komend uit de richting Blokker, afbuigt naar de Koepoortsweg.
Deze paardentram werd in 1886 in dienst gesteld en bleef tot 1 januari 1918 haar taak vervullen. Een niet te onderschatten taak, gezien het feit dat in het topjaar 1912 in totaal 149.386 reizigers werden vervoerd, naast veel vrachtvervoer.
De dienst werd onderhouden met 11 rijtuigen en 20 paarden. Beginpunt was de Rodesteen, waarna werd gereden: Grote Noord, Kleine Noord, het Station, Spoorsingel, Koepoortsweg, Nieuwe Weg en zo verder langs Blokker, Westwoud, Hoogkarspel, Grootebroek en Bovenkarspel naar Enkhuizen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Jun 2021
Bericht:Foto 10: k
Particuliere foto 1945.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart: