Kaart -> Hoorn

Ansichtkaart informatie

57. Spoorwegovergang en spoor

Meer foto's en informatie
Uitgever:1 Nuss Amsterdam j 2 Particuliere foto v
Buurt:Hoorn
Jaartal foto 1:1902
Jaartal foto 2:vijftiger jaren
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Bij foto 1:
Uit: 'Hoorn in oude ansichten deel 2' (uitgegeven in 1979).
Het is een heldere zomerdag en tot ver in de Achterstraat zijn de huizen te zien, hetgeen tevens een compliment inhoudt voor de maker van deze foto.
We staan voor de spoorwegovergang, met links de rails van de paardentram en het toegangshek naar het weiland, waar nu de Commandeur Ravenstraat ligt.
Op de handwagen staat een naam geschreven. Ondanks onze inspanningen kunnen we die niet thuisbrengen. Is ze misschien van een schilder of aannemer?
Rechts de bekende, hardstenen paaltjes en de klaphekken voor de voetgangers. Deze waren zo geplaatst dat ze automatisch sloten als men het hek gepasseerd was.
Toen in 1918 een derde spoor werd aangelegd, werden de hekken buiten bedrijf gesteld. Eigenaresse was in die tijd de 'Hollandsche Yzeren Spoorweg Maatschappij', afgekort H.Y.S.M.
Er kwam een voetgangersbrug voor in de plaats, bij vele oud-Horinezen nog wel bekend. In de Tweede Wereldoorlog zeer in trek, vanwege het hout dat voor de kachels werd gebruikt. Na de oorlog werd de brug nog wat provisorisch gerestaureerd, maar verdween toch definitief.
Het eerste huis rechts is vijftien jaar geleden afgebroken. Het is hier nog gesierd met een reclamebord van de steenhouwerij van de firma Reek. Deze firma was jaren uit het Hoornse bedrijfsleven verdwenen, maar tien jaar geleden, als een der eerste bedrijven op Hoorn-80, weer op het oude nest terug gekeerd.

Bij foto 2 tot en met 3B:
Deze loopbrug was er van 1918 tot 1959. Deze is aangelegd omdat er met de treinwagons veel gerangeerd werd en de spoorbomen langdurig dicht waren. Het bood de wandelaars (en fietsers) de mogelijkheid bij gesloten bomen toch door te kunnen gaan.
In de laatste oorlogsjaren werden houten onderdelen ontvreemd voor de kachel.
 
Reacties:
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers leesbaar zijn.
Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 3: j
Particuliere foto 1945.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3A: c
Particuliere foto 1945.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3B: j
Uitgever Osinga 1945.
Na de oorlog toonde de jeugd koekblikken waar ze lekker op konden trommelen.
We zien hier onder anderen: W. de Vries; H. Erkens; J. Schoof; Wiggers; Sjaak van Hoorn en Papo.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3C: c
particuliere foto zestiger jaren.
Uit: 'Kroniek van Hoorn 1850-1931' (uitgegeven in 1931).
De lokaalspoorweg Hoorn-Medemblik welke in exploitatie was genomen door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij kon in 1886 worden geopend.
De Directie van de H.IJ.S.M. verkreeg in 1918 vergunning tot het bijleggen van een derde spoor in den Koepoortsweg, onder voorwaarde, dat genoemde maatschappij ter plaatse een brug voor voetgangers zou bouwen en onderhouden.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3D: k
Particuliere foto veertiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3E: c
Particuliere foto 22 juni 1975.
De Museum Stoomtram begon met een stationnetje aan de Koepoortsweg waarvan we links net nog een glimp zien.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3F: v
Particuliere foto mei 1974.
Links zien we het perron van de Museum Stoomtram. Het spoor rechts heeft gloednieuwe bovenleiding.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 4: m
Uitgever A. Bakker 1905.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 5: b
Uitgever Boon Amsterdam 1901.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 6: b
Uitgever Weenenk & Snel 1909.
Uit: 'Hoorn in oude ansichten' (uitgegeven in 1978).
Vanaf de grote, houten brug, welke werd gebouwd om de wachttijd voor fietsers en wandelaars te bekorten, heeft de fotograaf deze opname gemaakt. We bevinden ons hier in het stoomtijdperk.
Geheel links rijdt een locomotief naar de draaibrug om te worden omgedraaid en daarachter zien we de werkplaats en de locomotiefstalling.
Nadat de dieseltrein de plaats had ingenomen van de stoomtrein, werd ook het emplacement gewijzigd. Rails verdwenen en perrons werden aangepast en bijgebouwd, dit mede in verband met het steeds groter wordende aantal passagiers.
Het hoekhuis is in 1964 gesloopt. Ten tijde van deze foto werd het bewoond door G. Offerhaus, van beroep banketbakker.
De grote, houten brug is tijdens de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog door de bevolking, wegens brandstofgebrek, gedeeltelijk gesloopt. Na de oorlog heeft men het nog resterende gedeelte verwijderd.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 7: j
Uitgever Beerding 1909.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 8: c
Uitgever onbekend omstreeks 1920.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 9: k
Uitgever onbekend zestiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 9A: c
Particuliere foto vijftiger jaren.
De locomotief die we uiterst links zien staat op een draaischijf waarmee de locomotieven gekeerd konden worden.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 10: j
Uitgever Gralom Amsterdam zestiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 10A: k
Particuliere foto 1972.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 10B: j
Particuliere foto 24 augustus 1958.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 11: m
Uitgever Koop 1903.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 11A: v
Particuliere foto 6 oktober 1920.
We zien het administratief personeel van het station Hoorn.
Foto van VOH.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 11B: k
Particuliere foto vijftiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 11C: v
Particuliere foto 30 mei 1949.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 11D: v
Particuliere foto mei 1949.
Op de foto's 11C en 11D zien we stoomloc 1828 op het spoor naar Alkmaar.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 11E; k
Particuliere foto mei 1949.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Feb 2018
Bericht:Foto 12: k
Foto van C. de Boer 29 april 1972.
Prins Bernard bezoekt Hoorn om de Museum Stoomtram officieel in gebruik te stellen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 12A: c
Particuliere foto omstreeks 1960.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 12B: k
Particuliere foto 1967.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 12C: c
Uitgever onbekend dertiger jaren.
Bij de foto's 12B en 12C zien we enkele huizen van de Koepoortsweg op de achtergrond.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 12D: k
Photo: George R. Grigs/Rail Archive Stephenson datum 23 juni 1935.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 12E: c
Particuliere foto 25 maart 1973.
De 'Hondekop' NS DE3 139.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 12F: k
Particuliere foto 4 augustus 1973.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:17 Nov 2020
Bericht:Foto 13: j
Uitgever SHM 2000-2010.
Foto 13 en 14 zijn ansichtkaarten welke zijn uitgegeven door de Museum Stoomtrein Hoorn-Medemblik.
Uit: 'Stoomtrams rond Hoorn' (uitgegeven in 1982) van J. Kok.
In 1965 werd de Tramweg Stichting opgericht met als doel oud spoormateriaal te restaureren en er mee te rijden. Er werd veel materiaal verzameld. Op 23 mei 1968 werden voor het eerst enkele ritten gemaakt. Van de NS was toestemming verkregen het 20 kilometer lange spoor tussen Hoorn en Medemblik te gebruiken. Bovendien stond de NS een vroegere motorwagenloods te Hoorn af.
In 1969 werd de eerste dienstregeling opgesteld en in 1970 werden al 7000 passagiers vervoerd.
Op 29 april 1972 werd de lijn officieel door Prins Bernard geopend. En op 1 juni 1973 werd de bv Stoomtram Hoorn-Medemblik opgericht.
Vanaf 1979 werden er Kerstritten georganiseerd waarvoor veel belangstelling bleek te zijn. De Stoomtram Hoorn-Medemblik is een topattractie voor de gemeente Hoorn.

In 1881 waren er al plannen om een spoorlijn tussen Hoorn en Medemblik aan te leggen.
Op 30 december 1884 werd daartoe de lokaalspoorwegmaatschappij 'Hollandsch Noorderkwartier' opgericht, die gevestigd werd in Medemblik. In 1886 kon met de aanleg van de lijn worden begonnen. De officiele opening was op 2 november 1887. Er waren dagelijks vier ritten vice versa. De rijtijd was ongeveer 50 minuten.
De omvang van het vervoer steeg en in 1891 werd het aantal dagelijkse ritten uitgebreid naar zes. Bovendien waren er marktritten die een directe verbinding boden naar de veemarkten te Purmerend.
In de twintiger jaren kwam er concurrentie van busdiensten die ritten uitvoerden tussen Hoorn en Medemblik via Hauwert en Midwoud.
In verband met deze concurrentie voerde de NS per 15 mei 1929 motortractie in. Het aantal reizigers bleef echter terug lopen van 59.000 in 1913 tot 33.000 in 1925.
Op 5 januari 1941 werd de reizigersdienst gestaakt. Het goederenvervoer bleef rijden tot 1967.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:17 Nov 2020
Bericht:Foto 14: j
Uitgever Stichting SHM 2000-2010.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 14A: v
Particuliere foto 20 juni 1981.
De stoomtram staat in Medemblik klaar om aan zijn reis Hoorn te beginnen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Nov 2020
Bericht:Film museumstoomtram ergens tussen Medemblik en Hoorn.


Naam:Fons Verbeek
Datum:02 Apr 2023
Bericht:Ik weet nog heel goed van het bestaan van deze loopbrug (foto 2 tot en met 3B). In de tijd dat ik (geboren in 1944) naar de Jozefschool aan het Achterom moest lopen bleef ik op de spoorbrug staan als de stoomtrein er onderdoor reed. En dan stond ik omgeven door witte rook die rook naar gasachtige steenkoollucht. Dat was best wel spannend.
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart: