Bericht: | Foto 17: m
Uitgever Siewers omstreeks 1870.
Dit is de Martelaarsgracht zoals die er omstreeks 1870 uitzag, dus nog ongedempt. Het lijkt allemaal romantisch en gemoedelijk, maar die grachten in de stad konden zo verschrikkelijk stinken, dat de aanwonenden er naar van werden. Al in 1875 werd door de gemeenteraad een krediet van fl 1500,- verleend om een onderzoek te laten instellen naar de mogelijkheden van de demping. Inmiddels bleek dat ook een deel van de gracht ten oosten van het Keern (Noorderveemarkt en Noorderplantsoen) gedempt zou worden en de vest afgegraven.
Hoorn zou immers een spoorwegverbinding krijgen met Zaandam en Enkhuizen en daarom moest er een emplacement aangelegd worden en een station gebouwd. De noordkant van de stad was hiervoor de beste plaats.
De dempingswerken werden geraamd op fl 166.000,-, maar toen men tot aanbesteding overging was een combinatie van Hoornse aannemers bereid alles uit te voeren voor fl 146.000,-.
In 1878 is men toen met het werk begonnen, dat een paar jaar duurde, want zowel in Turfhaven, Martelaarsgracht en Veemarkt moest een riolering worden gemetseld, hetgeen veel tijd vergde. Later is het grootste gedeelte van deze riolen vervangen door betonnen buizen van een zeer respectabele diameter.
De omvangrijke werken zijn pas afgerond in 1884, toen de spoorweg in gebruik werd genomen.
|