Kaart -> Hoorn

Ansichtkaart informatie

183. (Gedempte) Turfhaven

Als u hier klikt vindt u meer informatie.
Uitgever:1 Siewers 2 Sleding Amsterdam
Buurt:Hoorn
Jaartal foto 1:1878
Jaartal foto 2:omstreeks 1938
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst:
 
Reacties:
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers leesbaar zijn.
Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 3:
Particuliere foto omstreeks 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 4:
Particuliere foto twintiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 5:
Uitgever Rembrandt Utrecht 1926.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 6:
Uitgever Nuss Amsterdam 1903.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 7:
Uitgever Vivat Amsterdam 1900
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 8:
Particuliere foto omstreeks 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 9:
Uitgever Vivat Amsterdam (uitgegeven in 1902) foto van Huijsen omstreeks 1870.
Dit is de Martelaarsgracht zoals die er omstreeks 1870 uitzag, dus nog ongedempt. Het lijkt allemaal romantisch en gemoedelijk, maar die grachten in de stad konden zo verschrikkelijk stinken, dat de aanwonenden er naar van werden. Al in 1875 werd door de gemeenteraad een krediet van fl 1500,- verleend om een onderzoek te laten instellen naar de mogelijkheden van de demping. Inmiddels bleek dat ook een deel van de gracht ten oosten van het Keern (Noorderveemarkt en Noorderplantsoen) gedempt zou worden en de vest afgegraven.
Hoorn zou immers een spoorwegverbinding krijgen met Zaandam en Enkhuizen en daarom moest er een emplacement aangelegd worden en een station gebouwd. De noordkant van de stad was hiervoor de beste plaats.
De dempingswerken werden geraamd op fl 166.000,-, maar toen men tot aanbesteding overging was een combinatie van Hoornse aannemers bereid alles uit te voeren voor fl 146.000,-.
In 1878 is men toen met het werk begonnen, dat een paar jaar duurde, want zowel in Turfhaven, Martelaarsgracht en Veemarkt moest een riolering worden gemetseld, hetgeen veel tijd vergde. Later is het grootste gedeelte van deze riolen vervangen door betonnen buizen van een zeer respectabele diameter.
De omvangrijke werken zijn pas afgerond in 1884, toen de spoorweg in gebruik werd genomen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart:
   Map: De lokatie van deze foto's is te vinden op de volgende kaart: